تفاوت سرویس هاست لینوکس ایران و خارج از ایران میهن میزبان

مرکز آموزش

21

سپتامبر

در مقاله ی تفاوت سرویس هاست لینوکس ایران و خارج از ایران میهن میزبان به طور خلاصه و مفید به مقایسه هاست داخل ایران و خارج می پردازیم.
در دنیای خدمات میزبانی وب یا به اصطلاح هاستینگ در ایران می توان سرویس های هاست را با توجه به موقعیت سرور، به دو دسته هاست لینوکس ایران و هاست لینوکس خارج از ایران تقسیم بندی کرد.
انتخاب هر کدام از آنها می تواند به نوع استفاده و سلیقه کاربر مربوط باشد. ما در این مقاله سعی کرده ایم به مهمترین مزایا و معایب هر یک از آنها اشاره کنیم تا شما با دید بازتری اقدام به خرید نمایید.

 

تفاوت سرویس هاست لینوکس ایران و خارج از ایران میهن میزبان

 

 

»» هاست لینوکس ایران (داخل کشور)

به طور خلاصه به سرویس های هاستی گفته می شود که سرور آن در داخل کشور یعنی ایران قرار دارد.


1 – مزایا

– 2 برابر سرعت بالاتر جهت دسترسی به سایت ها :
اگر سرور میزبان سایت شما در داخل ایران باشد، سرعت دسترسی به اطلاعات یا به اصطلاح سرعت لود شدن سایت برای کاربران داخل ایران سریعتر از دسترسی به اطلاعات در سرور های موجود در خارج از کشور است، که این مورد بیشتر به دلیل بُعد مسافت و پایین بودن پینگ می باشد.

– امنیت اطلاعات برای سایت های دارای فایل های حائز اهمیت و حیاتی، مانند سایت های دولتی :
از آنجا که سایت های دولتی و سایتهای برخی شرکتها حاوی اطلاعات حیاتی و مرتبط با منافع ملی هستند به این گونه سایت ها اکیداً توصیه می شود از هاست ایران برای میزبانی وب سایت خود استفاده نمایند.

– دسترسی به سایتها در صورت بروز اختلال شبکه اینترنت کشور:
هنگام اختلال در اینترنت ایران معمولا شاهد کندی یا عدم دسترسی به سایتهایی که روی سرورهای خارجی قرار دارند خواهیم بود اما در صورتی که سایت بر روی سرور های محلی (داخل ایران) میزبانی شود سایت برای بازدید کنندگان ایران بدون هیچ مشکلی بازخواهد شد.

 

2 – معایب

– کیفیت متوسط شبکه دسترسی به اینترنت :
متاسفانه در ایران از نظر کیفیت شبکه ی دسترسی به اینترنت دارای توان رقابتی چندانی با برخی از کشورهای پیشرفته قاره آمریکا و اروپا (فرانسه,آلمان,آمریکا,کاناداو …) نیستیم و در نتیجه کیفیت شبکه و پهنای باند اینترنت کمتری در سرویس های ایران نسبت به خارج احساس می شود.

– پایداری (UpTime) پایین تر نسب به هاست خارج از ایران:
همانطور که در بالا ذکر شد متاسفانه در ایران کیفیت شبکه ای در حد کشور های پیشرفته نداریم که این موضوع باعث پایین آمدن میانگین آپتایم سرور ها و در نتیجه آپتایم وب سایت ها می باشد، آپتایم شبکه در ایران می تواند بین 98.5 الی 99 درصد باشد. در سرور های هاست لینوکس ایران میهن میزبان به دلیل استفاده از یکی از معتبر ترین دیتاسنتر های خاورمیانه آپتایم سایت ها تا 99.5 درصد تضمین می شود.

– پهنای باند کمتر:
به دلیل کم و گران بودن پهنای باند در داخل کشور به سرویس های هاست ایران پهنای باند کمتری نسبت به سرویس های هاست خارج ایران تعلق می گیرد.

– عدم امکان استفاده مستقیم از کنترل پنل cPanel بر روی سرور های ایرانی:
متاسفانه کنترل پنل محبوب و پرقدرت سی پنل سرور و IP های ایرانی را تحریم کرده است و به همین این دلیل امکان نصب این کنترل پنل به طور مستقیم بر روی سرور های ایرانی وجود ندارد و از این رو نصب این کنترل پنل بر روی این سرور ها به دلیل نیاز به استفاده از ترفند ها، دشوار می باشد و معمولا به همین دلیل اکثر سرویس های هاست داخل کشور دارای کنترل پنل دایرکت ادمین می باشند.

 

»» هاست لینوکس خارج از ایران

به طور خلاصه به سرویس های هاستی گفته می شود که سرور آن در خارج از کشور به عنوان مثال یکی از کشور های قاره اروپا  قرار دارد.

1 – مزایا

– پهنای باند بسیار وسیع :
به دلیل ارزان بودن پهنای باند در خارج از کشور به سرویس های هاست خارج از کشور  پهنای باند چندین برابر بیشتر نسبت به سرویس هاست ایران تعلق میگیرد.

– قیمت ارزان تر :
به دلیل ارزان بودن سخت افزار در نتیجه قیمت سرور ها و همینطور ارزانی قیمت شبکه و پهنای باند در خارج از کشور قیمت سرویس های هاست خارج از کشور نسبت به پهنای باند و کیفیت شبکه ای که دارا می باشد ارزان تر از هاست داخل کشور می باشد. (که البته این تفاوت قیمت در سرور ها محسوس است و در خدمات هاست میهن میزبان تفاوت قیمتی لحاظ نمی شود)

– جایگاه بهتر در موتور های جستجو:
به دلیل بالاتر بودن سرعت لود صفحات در سرور های خارجی برای موتور های جستجو و عدم وجود سایت بر روی سرور های داخل ایران (موضوع تحریم) وب سایت های بر روی سرور های خارجی از رتبه و جایگاه بهتری برخوردار هستند. که البته این موضوع تنها حدود 10 درصد در موقعیت سایت در موتور های جستجو تاثیر دارد جایگاه سایت در صفحات موتور های جستجو بیشتر به وضعیت بهینه سازی یا به اصطلاح سئو (SEO) وب سایت شما مربوط می شود.

– امکان استفاده از کنترل پنل سی پنل:
به دلیل عدم وجود تحریم بر روی این سرور ها امکان نصب این کنترل پنل محبوب بدون هیچ مشکلی وجود دارد.

2 – معایب

– خطر تحریم :
به دلیل فشار های سیاسی و اقتصادی بر کشور عزیزمان احتمال هرگونه تحریم از سمت کشور میزبان دیتاسنتر وجود دارد. البته میهن میزبان ریسک این مسئله را در نظر گرفته است و به همین دلیل از وب سایت های کاربران به صورت روزانه در یک سرور در کشوری دیگر بک آپ گرفته و نگه داری می کند.

– سرعت دسترسی پایین تر به وب سایت نسبت به هاست ایران :
همانطور که عرض شد بُعد فاصله در سرعت لود سایت و دسترسی به اطلاعات بسیار حائز اهمیت است از این رو به دلیل پینگ بالاتر سرور های خارجی، سرعت دسترسی به اطلاعات نسبت به هاست ایران پایین تر می باشد. البته منظور از سرعت لود پایین تر این نیست که سایت ها بسیار کند لود شوند بلکه بر روی سرورهای هاست خارج  میهن میزبان از هارد پرسرعت SSD و همینطور وبسرور لایت اسپید استفاده می شود که سرعت بالایی را ارائه خواهد کرد تنها منظور این است که نسبت به هاست ایران سرعت کمتری دارا می باشد.

– عدم داشتن ثبات قیمت :
در صورت داشتن نوسان قابل توجه در بازار ارز امکان تغییر در قیمت این سرویس ها وجود دارد.

 

تعدادی از نکات:

وب سایت شما چه بر روی سرور داخل کشور و چه بر روی سرور خارج کشور قرار داشته باشد از کلیه نقاط دنیا قابل دسترسی می باشد و این سرویس ها مختص به منطقه خاصی نیست.
برخی از کاربران به اشتباه گمان می کنند که سرویس هاست ایران تنها برای دامنه های ملی قابل استفاده می باشد، باید عرض شود که این تفکر کاملا اشتباه است و هر دو سرویس هاست ایران و خارج از ایران برای کلیه دامنه های ملی و بین المللی قابل استفاده می باشد.
امکان انتقال سایت از هاست ایران به خارج و به عکس بدون هیچ مشکلی وجود دارد.

 

منبع : میهن میزبان

 
دیدگاه ها
خرید هاست و سرور میزبانی وب از میهن میزبان