سرور اختصاصی و مزایا و معایب آن

مرکز آموزش

سرور اختصاصی و مزایا و معایب
18

جولای

– سرور اختصاصی و دلایل استفاده از آن

سرور اختصاصی چیست؟ سوالی است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم و همچنین به مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت. برای پاسخ به این سوال ابتدا بایستی بدانیم که اصولا سرور چه مفهومی دارد و چرا از آن استفاده می گردد.

ورود اینترنت در دنیا انقلابی در عرصه انتقال و اشتراک اطلاعات به وجود آورد. همه ما با وب سایت های مختلف آشنا هستیم و روزانه خدمات بسیار زیادی را از طریق همین وب سایت هایی که در بستر اینترنت انتشار یافته اند؛ انجام می دهیم. حال یک نکته بسیار مهم این است که اطلاعات و محتوایی که از طریق این وب سایت ها به کاربران و بازدید کنندگان ارائه می گردد در کجا ذخیره شده اند؟ پاسخ به این سوال ساده است؛ شرکت های زیادی وجود دارند که از کامپیوترهایی قدرتمند که دارای سرعت و سخت افزار بسیار پیچیده و گران قیمتی هستند که اصولا به این کامپیوترها سرور یا سرویس دهنده می گویند استفاده می کنند. این سرورهای قدرتمند جهت ارائه سرویس های شبانه روزی حتما بایستی 24 ساعته روشن و در حال ارئه سرویس باشند.

پس از بررسی اینکه سرور چیست و چگونه عمل می کند به بررسی انواع سرور می پردازیم. سرویس دهنده ها به دو دسته سرور عمومی و سرور اختصاصی تقسیم می گردند. ابتدا مفهوم سرور عمومی یا همان سرور اشتراکی را مورد بررسی قرار می دهیم و سپس به بررسی سرور اختصاصی می پردازیم.
سرور عمومی و سرور اختصاصی در کجا استفاده می شوند؟

سرور مجازی یا سرور اشتراکی به سرویس دهنده هایی اطلاق می گردد که به طور همزمان و اشتراکی سخت افزار خود را در اختیار چندین وب سایت برای استفاده قرار می دهند. این نوع سرور به طور معمول ارزان ترین و در دسترس ترین سرور محسوب می شود که بیشتر وب سایت های موجود در بازار به خاطر قیمت پایین از این سرورها جهت انتشار وب سایت خود بر روی بستر اینترنت استفاده می کنند.
حال به بررسی و تحلیل سرور اختصاصی و مزایا و معایبی که این سرورهای قدرتمند دارند خواهیم پرداخت. شرکت ها یا سازمان های مهمی وجود دارند که به دلایلی که در ادامه ذکر می گردد تمایلی به استفاده از سرورهای عمومی ندارند و به سمت استفاده از امکانات موجود در سرور اختصاصی سوق داده می شوند.

 

سرور اختصاصی و مزایا و معایب

 

مزایا و معایب
امکانات زیادی در سرور اختصاصی وجود دارد که از جمله این امکانات می توان به اختصاص کل فضای دیسک سخت سرور به سازمان یا شرکتی که دارای این مدل سرور می باشد؛ اشاره نمود. همچنین در صورت استفاده از سرور اختصاصی بازدید کنندگان از وب سایت دارای پهنای باند بالا و به تبع آن از سرعت و ترافیک بالایی برای استفاده از امکانات داخل وب سایت برخوردار خواهند بود.
از نکات مهم دیگری که می توان اشاره نمود ذکر این مورد است که در صورت مهم بودن سازمان استفاده کننده از سرور امنیت اطلاعات سازمان مطروحه تامین می گردد. (امنیت بالای اطلاعات با استفاده از سرور اختصاصی (جایگزین: امنیت اطلاعات در سرور اختصاصی)

 

dedicated-server

 

استفاده از سرور اختصاصی معایبی هم دارد که مهمترین عیبی را که می توان ذکر نمود این است که این سرورهای قدرتمند و اختصاصی دارای هزینه بالایی هستند و استفاده از آن مستلزم وجود منابع مالی قابل توجهی می باشد.

 

منابع:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dedicated_hosting_service
https://www.ovh.com/world/dedicated-servers/

دیدگاه ها
خرید هاست و سرور میزبانی وب از میهن میزبان