آموزش تغییر name server (دی ان اس) انواع دامنه

مرکز آموزش

26

ژوئن

در ابتدای آموزی بهتر است بدانیم name server (دی ان اس) چیست؟ برای هر دامنه ای قصد دارد به سرور هاستی متصل شود باید حداقل دو Name Server یا همان دی ان اس تنظیم گردد (امکان تغییر Name Server به تعداد دفعات نامحدود برای هر دامنه ای وجود دارد و در این مورد محدودیتی وجود ندارد). این نیم سرورها به طور معمول به صورت ns1.servername.com , ns2.nameserver.com می باشند که به جای server name نام سرور مربوطه قرار خواهد گرفت. اولین نیم سرور به عنوان Primary و دومی به عنوان بک آپ نیم سرور اولی (زمانیکه اولین نیم سرور در دسترس نباشد) قرار می گیرد.

به طور کلی ارتباط بین دامنه و هاست توسط Name Server و یا همان DNS Domain صورت می پذیرد.
در این آموزش از میهن میزبان قصد داریم نحوه تغییر name server (دی ان اس) انواع دامنه (دامنه های ملی و بین المللی) را خدمت شما توضیح دهیم. در این آموزش دو روش برای تغییر دی ان اس وجود دارد که به دلخواه خود می توانید یکی از روش ها را انتخاب نمایید.

1 – در صورتی که دامنه خود را از میهن میزبان تهیه کرده اید به راحتی می توانید پس از ورود به پنل کاربری خود از مسیر زیر نسبت به تغییر name server دامنه های خود اقدام نمایید

دامنه ها > دامنه های من > مدیریت دامنه > nameservers

سپس دی ان اس های اعلام شده از سمت هاستینگ خود را در فیلد ها وارد نمایید (مانند تصویر زیر)

تغییر دی ان اس دامنه

2 – تغییر از طریق کنترل پنل دامنه؛ برای تغییر دی ان اس دامنه ها امکان تغییر به صورت مستقیم از کنترل پنل دامنه نیز فراهم است،
برای تغییر دی ان اس دامنه های ملی (.ir و …) می توانید به طور مستقیم از سوی وب سایت ایرنیک (کارگزار دامنه های ملی) تغییر دی ان اس را انجام دهید. برای این مورد کافی است پس از ورود به سایت ایرنیک از طریق لینک https://www.nic.ir/Login به مسیر دامنه ها > دامنه های من رفته و دامنه خود را انتخاب نمایید و سپس بر روی “ویرایش ردیف های کارگزاری نام و میزبانی دامنه” کلیک کرده و نسبت به تغییر دی ان اس های خود اقدام کنید.

برای تغییر دی ان اس دامنه های بین المللی (com , net و …) در روش دوم نیازمند داشتن کنترل پنل رجیسترار دامنه می باشد و به دلیل اینکه رجیسترار این دامنه ها برای هر شرکت ممکن است کمپانی مختلفی باشد آموزش دقیقی نمی تواند برای آن قرار داد، لذا در صورتی که دامنه شما در میهن میزبان ثبت شده است می توانید از روش اول برای تغییر دی ان اس های خود اقدام نمایید.

* نکته: اعمال تغییرات دی ان اس ممکن است بین 4 الی 24 ساعت زمان بر باشد. به عبارت دیگر پس از تغییر، دی ان اس ها پس از مقدار زمان ذکر شده اعمال خواهند شد.

منبع : میهن میزبان

 
دیدگاه ها
خرید هاست و سرور میزبانی وب از میهن میزبان