تفاوت سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارج چیست؟

میزبانی وب

سرور مجازی
5

نوامبر

تفاوت سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارج چیست؟ در هنگام خرید سرور مجازی از میهن میزبان و یا دیگر شرکت های هاستینگ با سرور مجازی با موقعیت های مختلف (سرور مجازی ایران و خارج ایران ) روبرو میشوید و قطعا این سوال برای شما ایجاد می شود که کدام سرویس را انتخاب کنید و کدام موقعیت برای شما مناسب است.

ما در این مقاله سعی کرده ایم به طور خلاصه و مفید به مقایسه سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارج ایران بپردازیم و مزایا و معایب هرکدام را بیان کنیم.

 

 

»» سرور مجازی ایران (داخل کشور)

 

به طور خلاصه به سرور مجازی ای گفته می شود که سرور اصلی آن در داخل ایران میزبانی و از اینترنت ایران استفاده می کند.

 

1 – مزایا

  • 4 برابر سرعت بالاتر:

اگر سرور مجازی شما داخل ایران باشد، سرعت دسترسی به اطلاعات یا به اصطلاح سرعت لود شدن سایت و فایل های شما برای کاربران داخل ایران سریعتر از دسترسی به اطلاعات در سرور های مجازی موجود در خارج از کشور است، که این مورد بیشتر به دلیل بُعد مسافت و پایین بودن پینگ می باشد.

 

  • امنیت اطلاعات :

باتوجه به اینکه سایت های دولتی و سایتهای برخی شرکتها حاوی اطلاعات حیاتی و مرتبط با منافع ملی هستند به این گونه سایت ها اکیداً توصیه می شود از سرور مجازی ایران برای میزبانی اطلاعات و سایت خود استفاده نمایند.

 

  • دسترسی به اطلاعات در همه شرایط:

هنگام اختلال در اینترنت ایران معمولا شاهد کندی یا عدم دسترسی به سایتهایی که روی سرورهای خارجی قرار دارند خواهیم بود اما در صورتی که سرور مجازی شما در داخل کشور میزبانی شود سرور مجازی شما بدون هیچ مشکلی در دسترس خواهد بود.

 

  • ترافیک ارزان تر برای کاربران شما:

معمولا شرکت های ارائه دهده اینترنت، مانند مخابرات، پارس آنلاین و … ترافیک داخل ایران را برای کاربران خود با تعرفه ارزان تری در نظر میگیرند لذا کابران داخل ایران برای استفاده از اطلاعات میزبانی شده بر روی سرور مجازی شما بهای کمتری خواهند پرداخت!

 

2 – معایب

  • کیفیت متوسط شبکه دسترسی به اینترنت :

متاسفانه در ایران از نظر کیفیت شبکه ی دسترسی به اینترنت دارای توان رقابتی چندانی با برخی از کشورهای پیشرفته قاره آمریکا و اروپا (فرانسه, آلمان, آمریکا, کانادا و …) نیستیم و در نتیجه کیفیت شبکه و پهنای باند اینترنت کمتری در سرویس های ایران نسبت به خارج احساس می شود.

  • پایداری (UpTime) پایین تر:

همانطور که در بالا ذکر شد متاسفانه در ایران کیفیت شبکه ای در حد کشور های پیشرفته نداریم که این موضوع باعث پایین آمدن میانگین آپتایم سرور ها و در نتیجه آپتایم وب سایت ها می باشد، آپتایم شبکه در ایران می تواند بین 98.5 الی 99 درصد باشد.

  • ترافیک کمتر:

به دلیل کم و گران بودن ترافیک در داخل کشور معمولا در شرکت های هاستیگ به سرور های مجازی ایران ترافیک محدودی تعلق می گیرد. (البته در میهن میزبان جهت افزایش رضایت کاربران و تشویق آنها به استفاده از سرویس های داخلی سرور های مجازی ایران با ترافیک نامحدود ارائه می شود!)

  • عدم امکان استفاده از برخی مخازن اطلاعات خارجی:

متاسفانه برخی از وب سایت های خارجی آی پی های ایرانی را تحریم کرده اند و امکان دانلود اطلاعات از سایت هایی که دسترسی ایران را تحریم کرده اند در سرور های مجازی ایران فراهم نمی باشد.

 

»» سرور مجازی خارج از ایران

 

به طور خلاصه به سرور مجازی ای گفته می شود که سرور اصلی آن در خارج ایران (آلمان، فرانسه و …) میزبانی می شود.

 

1 – مزایا

  • پهنای باند بسیار وسیع :

به دلیل وجود کیفیت شبکه وسیع در خارج کشور سرور های مجازی خارج با پهنای باند بسیار قدرتمندی ارائه می شود لذا این مورد برای سایت های دانلود و آپلود که نیاز به دانلود اطلاعات از سراسر دنیا را دارند بسیار مناسب است.

  • استفاده از سخت افزار های بروزتر:

به دلیل ارزان بودن سخت افزار در خارج از کشور، معمولا در دیتاسنتر های معتبر جهان همیشه از بروزترین سخت افزار ها (هارد و …) استفاده می شود که این موضوع میتواند در کیفیت سرور مجازی تاثیر گذار باشد

  • امکان استفاده از کلیه مخازن اطلاعات جهان:

به دلیل عدم وجود تحریم بر روی این سرور ها امکان از کلیه سایت های دنیا بدون هیچگونه محدودیتی فراهم است.

 

2 – معایب

  • خطر تحریم :

به دلیل فشار های سیاسی و اقتصادی بر کشور عزیزمان احتمال هرگونه تحریم از سمت کشور میزبان دیتاسنتر بر روی سرور های مجازی خارج کشور وجود دارد.

  • سرعت دسترسی پایین تر به وب سایت نسبت به سرور مجازی ایران :

همانطور که عرض شد بُعد فاصله در سرعت لود سایت و دسترسی به اطلاعات بسیار حائز اهمیت است از این رو به دلیل پینگ بالاتر سرور های خارجی، سرعت دسترسی به اطلاعات نسبت به سرور مجازی ایران پایین تر می باشد.

  • عدم داشتن ثبات قیمت :

در صورت داشتن نوسان قابل توجه در بازار ارز امکان تغییر در قیمت تمدید این سرویس ها وجود دارد.

  • دسترسی تنها از طریق اینترنت

دسترسی به اطلاعات سرور های مجازی خارج کشور تنها از طریق اینترنت فراهم است، در صورتی که دسترسی به اینترنت کشور دچار اختلال شود دسترسی به سرور مجازی شما امکان پذیرنخواهد بود.

 

تعدادی از نکات:

 برخی از کاربران به اشتباه گمان می کنند که سرور های مجازی ایران تنها از داخل ایران و سرور مجازی خارج، تنها از خارج ایران قابل دسترس است که این باور کاملا اشتباه می باشد، سرور مجازی شما چه در داخل و چه در خارج کشور میزبانی شود از کلیه نقاط دنیا قابل دسترسی می باشد و این سرویس ها مختص به منطقه خاصی نیست.
 امکان انتقال اطلاعات از سرور مجازی ایران به سرور مجازی خارج ایران و به عکس فراهم است.

 

خرید سرور مجازی ایران

 

 

دیدگاه ها
خرید هاست و سرور میزبانی وب از میهن میزبان