مجازی سازی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

مرکز آموزش

مجازی سازی چیست
13

جولای

مجازی سازی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

مجازی سازی چیست؟ و به چه هدفی ساخته شده است؟ مجازی سازی (Virtualization) یکی از کاربردی ترین فناوری های روز به شمار می آید و به هدف صرفه جویی و کاهش منابع سخت افزاری به وجود آمده است. در تعریف کلی برای مجازی سازی چیست؟ باید گفت در این فناوری یک نسخه مجازی از یک شی (سخت افزار یا نرم افزار) ساخته می شود.

به بیانی دیگر، مجازی سازی به ایجاد نسخه نرم افزاری از یک سخت افزار گفته می شود. این فناوری توسط یک لایه نرم افزاری به نام هایپروایزر (Hypervisor) انجام می گیرد. این نرم افزار مجازی ساز با نصب بر سخت افزار سرور، به تعداد مورد نیاز ماشین مجازی تعریف می کند. هر ماشین مجازی می تواند مانند یک سخت افزار مستقل عمل کند، و با نصب سیستم عامل و برنامه های مورد نیاز، سرویس ها را راه اندازی نماید.

 

مجازی سازی چیست

مجازی سازی سبب بازدهی بالاتر سرور و مدیریت آسان تر در دیتا سنتز می شود.

انواع مجازی سازی

یکی از موضوعات مطرح در بحث مجازی سازی چیست؟، بررسی انواع مجازی سازی (سرور، دسکتاپ، نرم افزار، Storage، شبکه، I/O و داده) است. امنیت سرور، اشتراک گذاشتن سخت افزارها، استفاده بهینه از نرم افزارهای مجازی ساز و کاهش هزینه های راه اندازی سرور مجازی از ویژگی های مجازی سازی سرور به شمار می آیند. در حالت دسکتاپ یک سرور مرکزی وظیفه مدیریت و کنترل چند دسکتاپ مجازی را بر عهده خواهد داشت. در پاسخ به پرسش مجازی ساز چیست؟، باید گفت مجازی سازی نرم افزاری به کمک مجازی سازهایی مانندVMware ، VirtualBox و Hyper-V اجرا می شود.

مجازی سازها به سه گروه سیستم عامل، اپلیکیشن و سرویس تقسیم می شوند. دسترسی و امنیت بالا، آرشیو و بازیابی اطلاعات از کاربردهای حالت  Storageاست. انعطاف پذیری و کاهش هزینه های کابل کشی از مزایای مجازی سازی I/O است. مجازی سازی شبکه در دو حالت داخلی و خارجی انجام می شود. بدون مجازی سازی داده هوش مصنوعی، داده کاوی و تحلیل داده امکان پذیر نیست.

 

انواع مجازی سازی

فناوری مجازی سازی به مدیریت بهتر منابع موجود در سرور کمک می کند.

مزایای استفاده از مجازی سازی چیست؟

در تعریف مزایای مجازی سازی چیست؟، باید گفت صرفه جویی در کاهش هزینه های نصب، راه اندازی و پیاده سازی سخت افزار مهم ترین مزیت این فناوری محسوب می شود. امنیت بالا، استفاده از حداکثر ظرفیت سرور، کاهش میزان انرژی مصرفی (به ویژه در دیتا سنترها)، استفاده بهینه از فضا و کاهش هزینه های پشتیبانی و نگهداری از مهم ترین مزایای مجازی سازی به شمار می آیند.

یکپارچه سازی منابع سخت افزاری، کاهش زمان Downtime، ایجاد محیط Test & Development، قابلیت راه اندازی Automation، بازیابی سرورها و بکاپ گیری از دیگر ویژگی های مجازی سازی به حساب می آیند. در بررسی مزایای مجازی ساز چیست؟، ذکر این نکته ضروری است که مجازی سازها علاوه بر مجازی سازی نرم افزاری و اجرای همزمان چند سیستم عامل بر یک سخت افزار، برای تست و کنترل سیستم عامل و انواع نرم افزارها کاربرد دارند. به طور کلی، این فناوری نقش مهمی در متمرکز سازی و استفاده بهینه از توان پردازش سرورها، سرویس ها و تجهیزات دارد.

 

 

منبع: میهن میزبان

 

خرید سرور نیمه اختصاصی

دیدگاه ها
خرید هاست و سرور میزبانی وب از میهن میزبان