لینوکس CentOS – معرفی و دانلود لینوکس CentOS

مرکز آموزش

7

سپتامبر

لینوکس CentOS ، این نام که مخفف Community ENTerprise Operating System است همان توزیع کننده ی لینوکس است که براساس ردهت انتر پرایز لینوکس که با پشتیبانی از طرف جامعه کاربران توسعه یافته و حمایت شده است.

لازم به ذکر است بدانید لینوکس CentOS  در سال 2011 رکورد بیشترین لینوکس استفاده شده را با در دست داشتن 30 درصد از سرورهای لینوکس را شکست.

این روند در سال 2012 با یک پله سقوط پیش از توزیع دیبان در مقام دوم استفاده قرار داشته است.

پیش از انتشار نسخه 7.0 لینوکس CentOS نسخه های توزیع کننده در این نوع از لینوکس از دو بخش تشکیل می شده است.

که یک قسمت از آن به شماره اصلی نسخه ی توزیع ارتباط داشته و قسمت دیگر آن به قسمت جزئی ارتباط دارد.

با انتشار نسخه 7.0 بخش سومی نیز به آن اضافه شد که شامل ماه و سال و همچنین کد انتشار منبعی است که توزیع بر اساس آن ساخته شده است.

 

لینوکس centos

 

استفاده از برچسب ماه وسال این امکان را به ناشران ابری می دهد که ایمیج های توزیع را بر اساس تاریخی که منتشر شده است را ارائه کنند. به عنوان مثال اگر تاریخ 14 ژوئیه 2014 ثبت شده باشد . در همان حالت اولیه ارتباط آن را با نسخه های آزمایشی مربوط حفظ می کنند.

 

ویژگی های لینوکس CenOS چیست؟

لینوکس CentOS به عنوان یک پلتفرم تجاری شناخته می شود، این نسخه نیز مانند نسخه های پیشین  RHELبرای شرکت های برای شرکت های بزرگ  قابل استفاده است.

CentOS معمولا به عنوان یک توزیع کننده ی محبوب کسب و کار مطرح می شود که علل شهرت آن ویژگی هایی است که دارد.

اولین مسئله امنیت است در حال حاضر مشاهده می کنیم که این مسئله مهم تر از گذشته مطرح می شود. اگر امنیت بالا برای شما حائز اهمیت است یک گزینه مناسب را انتخاب کرده اید.

دومین ویژگی لینوکس CentOS چرخه تعمیر و نگهداری طولانی مدت آن است.

سیستم عامل CentOS در کنار خود یک رقیب لینوکسی دیگر به نام ابونتو دارد.

البته در نظر داشته باشید که ابونتو بیشتر برای افراد مبتدی کارایی دارد. اگر شما برای کسب و کار خود لینوکس CentOS را انتخاب کرده اید می توانید آن را به مدت زیادی نگه دارید بروز رسانی آن در بازه زمانی طولانی اتفاق می افتد. شما قادر خواهید بود از نسخه های امن استفاده کرده و با انتشار نسخه ی جدید با باگ ها و اپلیکیشن دارای مشکل روبرو نشوید در نتیجه به دردسر هم نخواهید افتاد.

اگر شما یک شرکت هاستینگ دارید و یا به عنوان یک وب سایت شرکتی فعالیت می کنید که مخاطبان و مشتریان متعددی را ساپورت می کنید می توانید از CentOS به عنوان بهترین توزیع کننده سرور مجازی بهره بگیرید. علت این امر این است که سنت او اس از کنترل پنل های محبوب و پرکاربرد مانند سی پنل پشتیبانی می کند.

در پایان ویژگی های لینوکس CentOS  را به شکل اختصار بررسی می کنیم

  • توزیع بر اساس لینوکس ردهت صورت می گیرد.
  • به روز رسانی طولانی مدت و قدرت نگه داری و استفاده بیشتر
  • امن ترین و پایدارترین توزیع لینوکس
  • پشتیبانی از کنترل پنل سی پنل
  • قابلیت مدیریت پکیج ها

دانلود آخرین نسخه Centos

منبع: https://linuxacademy.com

دیدگاه ها
خرید هاست و سرور میزبانی وب از میهن میزبان